Korona Günlerinde Evde Paskalya Çöreği


                            
Ve bence korona günlerinde yapmaktan en çok zevk aldığım, doyasıya yapıp yapıp komşulara dağıttığım ve oldukça da rağbet gören en sevdiğime sıra geldi.. Hem de Nisan ayının son günlerinde koronadan evde ne yapsak diye düşünürken tarihin de paskalya gününe denk gelmesi çok tatlı oldu, daha da anlamlı oldu. Teşvikiye'de veya Nişantaşı'nda büyüyen bilir, paskalya zamanı Teşvikiye Camiisine elmeden önce yolun sol çaprazında bulunan Bahar Pastanesi'nin vitrinlerini süslerdi paskalya yumurtaları, bizim için seyretmek çok keyifliydi, rengarenk her bir yumurtaya sahip olmak isterdik.. Tabi ki sadece Teşvikiye'de değil, gayrı müslüm dostlarımızın yaşadığı yerlerde pastanelerde veya adalardaki pastanelerde olmazsa olmazdır paskalya çöreği. Hem sakızlı hem mahlepli üstü de file bademli, mis gibi, en güzel çörek!

Gelelim tarifine;

Malzemeleri çok çeşitli ama bence en kritik olanı elbette damla sakızı!

Benim şöyle bir avantajım var, damla sakızı tanelerini alıp da havanda dövmek zorunda kalmıyorum, Symi sehayatimde çok butik bir markette gördüğüm ve aldığım damla sakızlı tozum bir nevi hayat kurtarıyor, ben mütemadiyen onu kullanıyorum, ama bitecek diye de çok korkuyorum:))) Araştırdım burda aynı marka olmasa bile internetteki alışveriş sitelerinde damla sakızı tozu artık satılmaya başlamış, umarım benimki gibi kullanışlı ve kalitelidir. Ama  tozuna sahip değilseniz de üzülmeyin, 4-5 adet damla sakızını havanda dövüp toz haline de getirseniz olur.

Malzemeler:

Önce aşağıdaki malzemeleri küçük bir kasede karıştırın ve mayalandırın. İnstant maya varsa hemen anında olur ve maya kabarır, eğer yaş maya kullanacaksanız bir 10 dk kadar kabarmasını ve mayalanmasını beklemelisiniz.

  • 1 küçük paket yani 10 gr'lık instant maya, yoksa 5-6 gr yaş maya
  • 1/2 çay bardağı ılık su
  • 1 tatlı kaşığı toz şeker
Ayrı bir yerde devam ediyoruz, ve bu ayrı yer tercihen benim sadık kitchenaid'imin haznesi oluyor:) 
  • 2 yumurta (1 yumurtanın sarısını ayırıp kenarda ayrı bir kapta üstüne en son sürmek üzere bekletin) dolayısıyla 2 yumurta akı ve 1 yumurta sarısı
  • 60 gr eritilmiş ama sıcak olmayan ılınmış tereyağ 
  • 70 gr toz şeker
  • 1/2 çay bardağı ayçiçek yağı
  • 120 gr süt
  • Göz kararı ama bu karar çok yerinde olmalı yani 1 tatlı kaşığı kadar damla sakızı tozu / yoksa 4-5 adet damla sakızı tanesi (dövülmüş)
  • 1 tatlı kaşığı mahlep (fazlası acı olur aman dikkat!)
  • Bir tutamcık tuz
Bunların hepsini haznede şöyle bir karıştırın ya da kasenizde çırpın.
Ardından mayalı karışımı ekleyin.
  •  500 gr unu da koyup karıştırın. Ben bu karıştırma işini kitchenaid'imde yaklaşık 10 dk. çırparak bekliyorum. Ne kadar güzel yoğrulursa o kadar yumuşacık oluyor. 
Tüm karışım mis gibi kokuyor; mahlep ve damla sakızı ile.. Sonra bunu alıp ılık bir yerde üzerini bezle örtüp 1 saat kadar dinlendiriyorum.  Dinlenen hamur kabarıyor. 

Daha sonra silpat malzemede ya da hamur açmaya uygun bir tezgahta un serpip birkaç dakika elle yoğuruyorum. Ben bu hamurdan 2 adet paskalya çöreği çıkarıyorum. Yoğurduğum hamuru hamur kesme aleti ile 2'ye bölüyorum, burda titiz de davranıyorum, gramajlarına bakıyorum. Çünkü 1 paskalya çöreğini de sonra kendi içinde 3'e bölüyorum. Dilerseniz orta adet 2 paskalya çöreğine 1 tane büyük ve tombul da yapabilirsiniz ama malum korona günleri komşuya ikram etmek daha keyifli oluyor:) 
Elimle her bir hamuru uzunlamasına açıyorum resimdeki gibi, yani toplam 6 şerit oluyor böyle. Açtığım ve uzunlukları ve gramajları denk olan 3 parçayı yağlıkağıtta ve tepsi fırınında yan yana koyuyorum, ve saç örgüsü yapıyorum. Ortadakini alıyorum, sağdakini onun üzerine, sonra soldakini onun üzerine, böyle böyle saç örgülü hamurumu en uclarında birleştiriyorum resimdeki gibi. Daha önceden ayırdığım yumurta sarısını bir fırça yardımı ile üstlerine sürüyorum tabiki bu şeritleri de yağlı kağıtta yani fırın tepsisine aldıktan sonra yapıyorum. 

Üzerini süslemek için de
  • Göz kararı file badem
Bu file bademler de mutfakta ya da kilerde mutlaka bulunmalı her zaman hayat kurtarıyor, bir yemeğe farklı bir duruş katıyor. 

En son yumurta sarısı sürülmüş paskalya çöreğinin üzerine fırına girmeden file bademleri serpiştiriyorum. Ve kenarda 15 - 20  dk. tekrar kabarmasını yani mayalanmasını bekliyorum. Kabardıktan sonra da 180 derece önceden ısıtılmış fırına atıyorum. Yaklaşık 30-40 dk. kadar pişiyor, ama bu süreyi de vermeyi sevmiyorum, hatta ben hiç süresine bakmıyorum, piştiği anlaşılıyor zaten. Çok da rengi kararmadan ve yakmadan da almak lazım fırından. 

Kokusu tüm evi sarıyor, mis gibi!

Evde yapılabilen en havalı işlerden biri bence bu paskalya çörekleri... Dışarıda kimseye mahkum olmadığınızın bir göstergesi daha:)

Afiyet olsun..




                                              

                                                      

 

                                                         


                                                     
 

                                             

Yorumlar

Popüler Yayınlar