Fransız Ekmeği - Oh la la!


Ben bu ekmeği çok sevdim! Ve de kendime inanamadım, tam hayalimdeki ekmek bu!
Hani güzel bir bistro tarzı bir restaurant'a gidersiniz yemekten önce masaya güzel bir ekmek gelir yanında da tereyağ, işte bu ekmek tam da öyle, hiç sıradan bir ekmek değil.. Sıradan derken her ekmek bir emek su, un ve mayanın muhteşem bileşeni, el mahareti. Ama bu ekmek başka!

Ekmeği ekmek yapan ama kesinlikle üşenmeden veya yorulmadan çırpan o hamuru hazırlayan yumuşacık yapan bir mikser. 

 Malzemeler ve İşlem Sırası 
  • 1 çay bardağı ılık su
  • 1 çay bardağı ılık süt
  • 1 tatlı kaşığı aktif kuru maya veya 8 gr yaş maya
  • 1 tatlı kaşığı toz şekeri bir küçük kasede çırpıcı veya çatal yardımı ile karıştırın ve mayalanmaya bırakın.
Yaş maya kullandıysanız ki ben kullandım; bir kenarda kasede mayalanan bu karışım 10-15 dk bekletmek gerekiyor. Toz şeker çok önemli mayalanmayı kolaylaştırır. Eğer instant maya kullanıyorsanız beklemenize gerek yok. Aktif kuru maya ise yine kabarana kadar bekleyin.
Ayrı ve genişçe bir kasede (ben kitchenaid haznesini kullanıyorum.);
  • 2,5 su bardağı un (normal 1 su bardağı 140 gr un eder, yani 350 gr kadar un. Çok sert olmaması için son 0,5'i hemen koymayın, gidişata göre bakın, denedikçe tam olması gereken hamuru yakalıyorsunuz zaten, yoğurmanıza göre 300 - 350 gr arası un da yeterli olabilir.)*
  • 1 çay kasıgı tuz ilave ederek bunları karıştırın.
  • Maya kabarınca hamura ilave edin ve yoğurmaya devam edin.
  • Kıvama gelen hamura sonlara doğru yani 10 dk. sonra 50 gr oda sıcaklığındaki tereyağ ekleyin ve yoğurmaya devam edin.
  • Daha sonra ılık bir yerde 1 saat kadar haznenin üstüne bez örtün ve mayalanması için bekletin, yaklaşık hamur resimdeki gibi 2 katına kadar çıkacaktır.
  • Hamuru mayalandıktan sonra alıp biraz yoğurun, bütün bir ekmeği ekmek kabında veya küçük somunlar halinde yapacaksanız da yağlı tepside bir 10 dk. kadar mayalanmaya bırakın. 
  • Ben resimdeki büyük ekmeği yaptığım için hamuru ekmek kabına aldım, ortasına bir kesik attım ve ince bir elekle veya ince bir çay süzgeci yardımıyla önce un serpiştirdim ardından bu kesiğin arasına tereyağ yerleştirdim ve tereyağ hafifçe bastırdım. Kabımı da kapattım. Ekmek pişirme kabı yoksa herhangi bir baton kek kalıbı veya döküm tencere de olabilir.
  • 200 derecede önceden ısıtılmış fırına koyun ve yaklaşık 40-45 dk. kadar pişirin.
Özellikle yanında tereyağ ve ev yapımı reçelle çok harika bir ekmek oluyor, gerçekten sıradışı! Dışı çıtır, içi yumuşacık, kokusu mis gibi, bence sırrı tereyağın lezzetinde. Bir brioche kadar yaplı değil ama çok çok kıvamında.. 
Yaptığım en iyi ekmek!

Bu tarifi altta yer alan resimlerdeki gibi küçük porsiyon şeklinde de pişirebilirsiniz.

* Benim su bardağım çok iyi; annelerin kristal narin su bardakları vardır onlar tam 140 gr eder. Tariflerdeki 1 su bardağı un 120-140 gr un eder, büyük su bardaklarını kullanmayın..

                             
                                              
                                              

                                                












Yorumlar

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar